Direct naar de inhoud van deze pagina

Piet voor Automaatje

.

​Piet de Vries, AutoMaatje in hart en nieren

De vervoersdienst ANWB-AutoMaatje ging afgelopen februari van start in de gemeente Oosterhout. Vrijwillige chauffeurs brengen met hun eigen auto, tegen een vergoeding van 30 cent per kilometer, hun minder mobiele stadsgenoten , naar hun reisdoel. Soms is het een korte rit naar bijvoorbeeld de fysiotherapeut in de wijk, maar het komt ook voor dat er een vraag komt voor een reis op grotere afstand. Er is heel veel mogelijk bij AutoMaatje. Het is een vervoersdienst, maar heeft tevens een sociale functie. Het gaat niet alleen om de rit, maar ook om het sociale contact.

Piet de Vries lijkt een AutoMaatje in hart en nieren. Vol enthousiasme vertelt hij zijn verhaal.

Hij woont sinds 1 jaar in Oosterhout en is een voorstander van de "zorgzame samenleving". Hij ziet het als een maatschappelijke plicht om een ander te helpen. "En het woord plicht moet je niet al te letterlijk opvatten hoor", valt Piet meteen met de deur in huis. "Dan klinkt het zo negatief en dat is het helemaal niet. Zoek iets wat bij je past. Dan maak je een ander blij en daarmee doe je jezelf ook een plezier". Het rijden van anderen is hem op het lijf geschreven. Hij rijdt graag en heeft er de tijd voor. "Ik doe anderen een plezier met mijn ritten, maar ondertussen maak ik kennis met nieuwe mensen en leer ik mijn omgeving kennen. Ik ben door AutoMaatje op plaatsen geweest, waar ik anders nooit zou komen". Piet besteedt een deel van zijn vrije tijd aan zijn kinderen, maar heeft nog voldoende tijd ter beschikking en die besteedt hij graag op een zinvolle manier.

Zo gaat hij een keer per week op een vast tijdstip boodschappen doen met een van zijn klanten. Zijn verste bestemming tot nu toe was een rit naar het ziekenhuis in Roosendaal. Op de vraag wat hij vindt van het sociale aspect aan AutoMaatje, geeft Piet spontaan een eerlijk antwoord. "Eigenlijk ben ik meer van het rijden. Ik praat wel graag met mensen, maar dan moet het wel ergens over gaan. Als ik mensen ergens naartoe breng en er komt iets ter sprake wat ik interessant vind, dan ga ik daar zeker op in". Piet heeft een brede interesse. "Ik weet van heel veel heel weinig", lacht hij, "maar als het mijn belangstelling heeft, zoek ik graag uit hoe ik iemand kan helpen. En ik leer ook veel van mijn klanten. Sommigen weten echt heel veel van Oosterhout".

Onlangs vervoerde Piet een mevrouw van ruim 90 jaar, die een nieuw paspoort nodig had, naar het gemeentehuis. Hij merkte, dat ze last had van de beperkingen die haar leeftijd met zich meebrengt. "Kun je je voorstellen hoe zij zich gevoeld moet hebben, toen ze in die grote hal terechtkwam? Ik ben dus met die mevrouw naar binnen gegaan en heb voor haar een bonnetje uit de automaat gehaald. Ben daarna even met haar naar de balie gegaan en na een week hebben we haar nieuwe paspoort samen weer opgehaald". Toen hij haar met paspoort weer thuisbracht, zei mevrouw: "met zulke hulp, is het minder erg om oud te worden". En dat was precies de spijker op de kop bij Piet. "Daar doe ik het voor! Als je dit voor iemand kunt betekenen, kun je toch weer vooruit?".

Tijdens zijn ritten doen Piet en zijn collega's ervaring op en die ervaring kan weer worde benut om AutoMaatje verder te verbeteren. Zo heeft hij inmiddels al een punt ontdekt, dat meer aandacht zou moeten krijgen. Tijdens zijn ritten moet hij regelmatig ergens op zijn klant wachten. Tijdens het wachten is hij al een keer aangesproken door een van de stadswachten, omdat hij niet op een reguliere parkeerplaats stond.

"Het zou heel fijn zijn als AutoMaatje beter bekend zou zijn bij mensen van de gemeente, politie en de stadswachten. Mijn klanten zijn meestal slecht ter been, dus die wil ik graag zo dicht mogelijk bij de bestemming afzetten, maar dan kan ik niet altijd een reguliere parkeerplaats vinden. In dat geval zou het helpen als daar een voorziening voor zou zijn. De parkeerwacht kan zien dat ik voor AutoMaatje rijd, want er zit een stikker op mijn auto. Enige coulance, in welke vorm dan ook, zou wel op zijn plaats zijn". En zo is het maar net.

Wil je meer weten over ANWB AutoMaatje of ben je minder mobiel en wil je ook graag gebruik maken van deze vervoersdienst? Neem dan contact op met Oosterhoutvoorelkaar.

Oosterhoutvoorelkaar, Arendshof 83, is bereikbaar op maandag, dinsdag en donderdag van 09.00 tot 15.00 uur en op woensdag en vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur. Ritten moeten minimaal 48 uur van tevoren worden aangevraagd.

Telefoon: 0162-471115 E-mail: info@oosterhoutvoorelkaar.nl

Geïnspireerd...?
Meld je aan

Registreer hier

Meer inspiratie?

Bekijk alle verhalen