Winkelen in Amsterdam!
Winkelen in Amsterdam!
AutoMaatjes in gesprek
We noemen haar mevrouw Jansen, want ze wil niet met haar naam in de krant. Ze heeft grote moeite met het feit dat ze een deel van haar onafhankelijkheid kwijt is geraakt door haar ziekte, maar dat hoeven anderen niet te weten. Vanmorgen is mevrouw Jansen, samen met Theo Vredeling en Margreet O'Connor op bezoek bij Oosterhoutvoorelkaar om over hun ervaring met AutoMaatje te vertellen. Er ontstaat al snel een geanimeerd gesprek.
Theo heeft inmiddels 3 ritten voor mevrouw Jansen gereden. Haar dochter woont op afstand en door Theo kon ze haar dochter een bezoek brengen op haar verjaardag. Ze is Theo dankbaar dat hij dit voor haar doet, maar ze vraagt zich ook in alle bescheidenheid af of ze geen last is voor hem. Theo ontkent dit in alle toonaarden. "Ik vind het juist heerlijk om een langere rit te maken! Dan leer je iemand wat beter kennen, want je hebt langer contact met elkaar en er ontstaan leuke gesprekken. Het is voor mij, net als voor degene die ik rijd, net zo goed een uitstapje". Theo fotografeert graag en ziet de rit als een kans om eens op een andere plek te fotograferen. "Ik kom nu op plekken die leuk genoeg zijn om op een ander moment nog eens terug te gaan".
Margreet zou onlangs met mevrouw Jansen naar Amsterdam gaan, maar dat kon helaas niet doorgaan. Nu ze mevrouw Jansen persoonlijk leert kennen, komt de aap al snel uit de mouw. Mevrouw Jansen heeft de rit geannuleerd, omdat ze zich schuldig voelde ten opzichte van Margreet. Ze wil zo graag nog een keer naar de Bijenkorf in Amsterdam. Vroeger kocht ze daar altijd haar kleren en het is een grote wens van haar dit nog een keer te kunnen doen, maar ze heeft dan wel iemand nodig die haar begeleidt tijdens het winkelen en ze wil dit Margreet niet aandoen. "Wat jammer toch, dat mensen zich hierover schuldig voelen. Ik zou dolgraag met mevrouw dit uitstapje maken! Tot nu toe heb ik alleen een aantal korte ritten gereden, maar het lijkt me juist heerlijk om een dagje uit te zijn met mevrouw Jansen. Ze is hartstikke aardig en als ik dan zie dat ik haar blij maak door een lang gekoesterde wens mogelijk te maken, is dat juist fijn".
Wat Margreet betreft mag AutoMaatje nog veel bekender worden in Oosterhout. Aan de reacties die ze krijgt, merkt ze dat steeds meer mensen op de hoogte zijn van de mogelijkheid, maar soms toch schroom hebben om over de drempel te stappen. "Nergens voor nodig hoor! We zijn allemaal vrijwilligers en doen dit juist, omdat we er zelf ook plezier aan beleven. Onlangs bracht ik een oudere dame naar haar zus, die ze al 4 jaar niet had gezien. Tijdens het bezoek ben ik lekker gaan winkelen en heb ik een stukje gewandeld, dus het was bepaald geen straf", lacht Margreet. "Toen ik mevrouw weer op ging halen, vond ik het eigenlijk zelfs te snel gegaan". Theo vult aan: "Dat is trouwens wel een punt dat ik soms lastig vind. Er ontstaat iets met je klant op een langere rit en daardoor wordt je ook wel eens gevraagd om bij het bezoek van bijvoorbeeld familie te blijven. Fijn dat je merkt dat je welkom bent, maar zelf wil ik graag enige afstand behouden om de privacy van mijn klant te beschermen. Toen mevrouw Jansen me vroeg om mee naar binnen te gaan bij haar jarige dochter, heb ik dat gedaan. Ook haar dochter vond het geen enkel probleem, maar ik ben maar kort gebleven. Het was me toch te privé".
De ritten voor AutoMaatje zijn natuurlijk niet altijd plezierritten. Vaak gaat het ook om praktische dingen, zoals iemand naar het ziekenhuis brengen voor een bezoek aan de polikliniek, of voor het doen van een boodschap. Of zoals laatst, toen iemand naar een begrafenis moest. "Ik moest toen afzeggen, omdat de ruit van mijn auto kapot was", zegt Theo. "En dat vond ik moeilijk! Want juist in droevige omstandigheden wil je mensen niet teleurstellen, maar gelukkig is er altijd wel een collega chauffeur bereid om de rit alsnog te rijden". Voor mevrouw Jansen is het erg belangrijk dat ze gereden wordt door een vertrouwd gezicht. "Dat vind ik het grote voordeel aan AutoMaatje. Ook als ik een taxi bel, zijn ze uiterst correct, maar het voelt voor mij een stuk minder vertrouwd".
Piet voor Automaatje
Piet voor Automaatje Piet de Vries, AutoMaatje in hart en nieren De vervoersdienst ANWB-AutoMaatje ging afgelopen februari van start in de gemeente Oosterhout. Vrijwillige chauffeurs brengen met hun eigen auto, tegen een vergoeding van 30 cent per kilometer, hun minder mobiele stadsgenoten , naar hun reisdoel. Soms is het een korte rit naar bijvoorbeeld de fysiotherapeut in de wijk, maar het komt ook voor dat er een vraag komt voor een reis op grotere afstand. Er is heel veel mogelijk bij AutoMaatje. Het is een vervoersdienst, maar heeft tevens een sociale functie. Het gaat niet alleen om de rit, maar ook om het sociale contact. Piet de Vries lijkt een AutoMaatje in hart en nieren. Vol enthousiasme vertelt hij zijn verhaal. Hij woont sinds 1 jaar in Oosterhout en is een voorstander van de "zorgzame samenleving". Hij ziet het als een maatschappelijke plicht om een ander te helpen. "En het woord plicht moet je niet al te letterlijk opvatten hoor", valt Piet meteen met de deur in huis. "Dan klinkt het zo negatief en dat is het helemaal niet. Zoek iets wat bij je past. Dan maak je een ander blij en daarmee doe je jezelf ook een plezier". Het rijden van anderen is hem op het lijf geschreven. Hij rijdt graag en heeft er de tijd voor. "Ik doe anderen een plezier met mijn ritten, maar ondertussen maak ik kennis met nieuwe mensen en leer ik mijn omgeving kennen. Ik ben door AutoMaatje op plaatsen geweest, waar ik anders nooit zou komen". Piet besteedt een deel van zijn vrije tijd aan zijn kinderen, maar heeft nog voldoende tijd ter beschikking en die besteedt hij graag op een zinvolle manier. Zo gaat hij een keer per week op een vast tijdstip boodschappen doen met een van zijn klanten. Zijn verste bestemming tot nu toe was een rit naar het ziekenhuis in Roosendaal. Op de vraag wat hij vindt van het sociale aspect aan AutoMaatje, geeft Piet spontaan een eerlijk antwoord. "Eigenlijk ben ik meer van het rijden. Ik praat wel graag met mensen, maar dan moet het wel ergens over gaan. Als ik mensen ergens naartoe breng en er komt iets ter sprake wat ik interessant vind, dan ga ik daar zeker op in". Piet heeft een brede interesse. "Ik weet van heel veel heel weinig", lacht hij, "maar als het mijn belangstelling heeft, zoek ik graag uit hoe ik iemand kan helpen. En ik leer ook veel van mijn klanten. Sommigen weten echt heel veel van Oosterhout". Onlangs vervoerde Piet een mevrouw van ruim 90 jaar, die een nieuw paspoort nodig had, naar het gemeentehuis. Hij merkte, dat ze last had van de beperkingen die haar leeftijd met zich meebrengt. "Kun je je voorstellen hoe zij zich gevoeld moet hebben, toen ze in die grote hal terechtkwam? Ik ben dus met die mevrouw naar binnen gegaan en heb voor haar een bonnetje uit de automaat gehaald. Ben daarna even met haar naar de balie gegaan en na een week hebben we haar nieuwe paspoort samen weer opgehaald". Toen hij haar met paspoort weer thuisbracht, zei mevrouw: "met zulke hulp, is het minder erg om oud te worden". En dat was precies de spijker op de kop bij Piet. "Daar doe ik het voor! Als je dit voor iemand kunt betekenen, kun je toch weer vooruit?". Tijdens zijn ritten doen Piet en zijn collega's ervaring op en die ervaring kan weer worde benut om AutoMaatje verder te verbeteren. Zo heeft hij inmiddels al een punt ontdekt, dat meer aandacht zou moeten krijgen. Tijdens zijn ritten moet hij regelmatig ergens op zijn klant wachten. Tijdens het wachten is hij al een keer aangesproken door een van de stadswachten, omdat hij niet op een reguliere parkeerplaats stond. "Het zou heel fijn zijn als AutoMaatje beter bekend zou zijn bij mensen van de gemeente, politie en de stadswachten. Mijn klanten zijn meestal slecht ter been, dus die wil ik graag zo dicht mogelijk bij de bestemming afzetten, maar dan kan ik niet altijd een reguliere parkeerplaats vinden. In dat geval zou het helpen als daar een voorziening voor zou zijn. De parkeerwacht kan zien dat ik voor AutoMaatje rijd, want er zit een stikker op mijn auto. Enige coulance, in welke vorm dan ook, zou wel op zijn plaats zijn". En zo is het maar net. Wil je meer weten over ANWB AutoMaatje of ben je minder mobiel en wil je ook graag gebruik maken van deze vervoersdienst? Neem dan contact op met Oosterhoutvoorelkaar. Oosterhoutvoorelkaar, Arendshof 83, is bereikbaar op maandag, dinsdag en donderdag van 09.00 tot 15.00 uur en op woensdag en vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur. Ritten moeten minimaal 48 uur van tevoren worden aangevraagd. Telefoon: 0162-471115 E-mail: [email protected] Deel deze verhalen en inspireer anderen om ook te helpen! Facebook Twitter LinkedIn Whatsapp Forward
Lees het verhaal